post

Treningi tee shot – Poziom 1

  1. Treningi tee shotu (tak jak każdego innego uderzenia), składają się z:
    a. Bazowych Treningów Techniki
    b. Treningów Gry Realnej
    c. Zadaniowych Treningów Gry Realnej (Testów)
    d. Gier Treningowych na Polu
  2. Każdy trening tee shotu powinien trwać minimum 20 min, a maksimum 30 min.
    Gra Treningowa na Polu jest normalną grą na 9 lub 18 dołkach z określonym celem-zadaniem.
    Treningi tee shotu należy wykonywać nie rzadziej niż 1 raz na 10 dni, a ideałem jest raz na tydzień.
  3. Poziom 1 to poziom podstawowej techniki którego celem jest wypracowanie poprawnej postawy, ustawienia do piłki, ruchu kija, rytmu itp.
  4. W ramach treningu tee shotu możesz dobierać sobie dowolne ćwiczenia spośród poniżej opisanych, dbając aby przerobić je wszystkie, niekoniecznie na 1 czy nawet 2 treningach.
    Chodzi o to, aby systematycznie wykonywać wszystkie opisane ćwiczenia, aż do ich pełnego opanowania.
  5. Gdy potrafisz wykonać poprawnie wszystkie opisane ćwiczenia, wtedy możesz przejść do Poziomu 2 tee shotu.

Strona powstała dzięki pomocy sklepu golfowego golfhelp – oferującego m.in. kije dla golfistów.

Bazowy Trening Techniki

Tee shot czyli pierwsze uderzenie na dołku jest w sensie techniki taki sam jak full swing czyli długa gra. Różni się on większym napięciem psychologicznym gdyż na ogół pierwsze uderzenie na tee jest obserwowane przez większą ilość osób i jako pierwsze ma duże znaczenie udanego rozpoczęcia dołka.
Natomiast jego treningi są bardzo zbliżone do treningów długiej gry i ma takie same założenia GASP+2 i RTT.

Ćwiczenie 1 – Korekta GASP+3

Celem ćwiczenie jest korekta Gripu, Ustawienia na cel, Pozycji stóp, Sylwetki, Pozycji piłki i główki kija oraz Rutyny.
Ćwiczenie to należy wykonać wyłącznie pod nadzorem Pro lub ewentualnie kierując się dokładnymi wskazówkami z książki „Skuteczna gra w golfa”.
Generalnie ćwiczenie polega na wykonaniu prawidłowej Rutyny i Setupu do długiej gry ok 10 razy i ewentualnej korekcie nieprawidłowych elementów.

Ćwiczenie 2 – Luźne uderzenia

Wyjmij z torby kije wood 3 lub 5 i driver.
Każdym z nich uderz minimum 20 piłek zwracając uwagę na następujące elementy techniczne:
a. W momencie kontaktu główka kija jest prostopadle do kierunku jej prowadzenia
(z wyjątkiem uderzeń specjalnych jak fade czy draw)

b. Piłka uderzona jest „sweet spotem” główki kija, co zapewnia prawidłowy lot i zamierzone przekazania energii główki kija piłce. Uderzenie „sweet spotem” to również gwarancja dobrego kontaktu  z piłką, kijem prowadzonym w dół.

c. Piłka uderzona jest w taki sposób, że w momencie kontaktu główka kija ma swój naturalny loft w stosunku do ziemi, który jest inny w zależności od użytego kija. Loft ten powinien być mniej więcej tak jaki był w setupie. Utrzymanie tego loftu w momencie kontaktu polega na utrzymaniu w momencie kontaktu takiego samego kąta shaftu kija w stosunku do ziemi co z kolei wynika z pozycji dłoni w stosunku do piłki. Generalnie dłonie znajdują się lekko z przodu piłki i w setupie i w momencie kontaktu z piłką.
Przy driverze dłonie w momencie kontaktu i setupu są minimalnie za piłką.
Zwiększenie lub zmniejszenie tego loftu powoduje zmianę zachowania piłki po upadku na green, toczy się ona bardziej lub mniej. Można to robić celowo, aby osiągnąć określony efekt.

d. Piłka jest uderzona ze stałym kątem ataku.

e. Główka kija zbliżając się do piłki przyspiesza coraz bardziej.

f. Występuje stały rytm ale jest on inny dla różnych graczy. Rytm to ilość powtórzeń np. na minutę, gdy główka kija pokonuje odległość od skrajnego punktu zamachu do końca uderzenia. Ten rytm jest nieco inny dla każdego gracza i jest jego indywidualną cechą. W full swingu, przy stałym rytmie zmienia się prędkość główki kija w trakcie ruchu. Główka przyspiesza coraz bardziej w Forward swingu. Wybór i wykonywanie swingu w stałym, indywidualnym rytmie zwiększa jego powtarzalność. Należy popróbować odnaleźć swój najbardziej odpowiedni rytm pracując z tzw. Tour Tempo (33/11, 27/9, 24/8).
Stosunek Backswingu do Forward swingu (a tak naprawdę do momentu kontaktu z piłką) wynosi jak 1 do 4, na 1, 2, 3 występuje Backswing i na 4 Forward swing do momentu kontaktu z piłką.

W trakcie uderzeń możesz również pracować na poszczególnymi fazami swingu tj Takeaway, Backswing, Transition, Delivery, Impakt, Follow Through.
Praca ta polega na wolnym przećwiczeniu poprawnego ruchu kija i ciała w danej fazie (1-5 powtórzeń) i potem uderzeniu piłki.

Ćwiczenie 3 – Korytarz

Wyznacz sobie na driving rangu “korytarz” o szerokości 30-40 metrów, a więc mniej więcej szerokość fairwaya. Jego ograniczeniami mogą być flagi, krzaki, drzewa itp.
Weź 45 piłek i 3 kije (wood 3 lub 5, driver oraz pitching wedge). Następnie uderzaj piłki w korytarz w sekwencji Driver-PW, Wood-PW, Driver-PW itd.
Za każdym razem seria tych 2 piłek ma trafić w „korytarz”.

Trening Realnej Gry

Ćwiczenie 4 – Gra dołków

Wyznacz sobie na driving rangu “korytarz” o szerokości 30-40 metrów, a więc mniej więcej szerokość fairwaya. Jego ograniczeniami mogą być flagi, krzaki, drzewa itp.
Weź 36 piłek i kije Driver, wood, iron 5, iron 7, iron 9 i PW.
Następnie uderzaj piłki w korytarz w następujących 6 sekwencjach
1. Driver, wood, iron 5
2. Driver, iron 5, iron 7
3. Driver, iron 9
4. Driver, PW
5. Wood, iron 5
6. Wood, iron 9
Za każdym razem taka seria ma trafić w „korytarz”.
Każdą serie powtarzasz 6 razy ale za każdym razem zmieniasz serię.

Zadaniowy Trening Realnej Gry

Ćwiczenie 5 – Punkty w korytarzu

Wyjmij z torby 4 kije – Hybryda, wood 3 lub 5 oraz driver.
Uderz nimi po jednej piłce w sekwencji Driver, wood, hybryda.
Uderzasz zawsze w „korytarz” o szerokości od 30 do 40 m.
Weź teraz 45 piłek, będziesz uderzał serie 3 piłek w sekwencji Driver-wood-hybryda-PW.
Łącznie będzie więc 15 serii po 3 piłki.
Jeżeli każda piłka w serii 3 piłek poleciała dokładnie w „korytarz” i na odległość adekwatną dla danego kija otrzymujesz 2 punkty.
Jeżeli dowolna piłka z trzech poleciała prosto w „korytarz”, ale na odległość mniejszą niż odpowiednia dla danego kija, to otrzymujesz 1 punkt.
Jeżeli piłka wyleciała z „korytarza”, poleciała kompletnie w bok, zrobiła slice, hook itp. to odejmujesz 2 punkty.
Twoim zadaniem jest zdobycie maksymalnej liczby punktów.
Każdy wynik poniżej 15 punktów jest nieakceptowany, a wynik 30 to bardzo dobry poziom.

Gra Treningowa na Polu

Oprócz wyżej opisanych treningów ćwicz też uderzenia z bunkra w trakcie realnych gier na polu w formie tzw. Gier Treningowych na Polu (GTP).
Zadaniem GTP jest podnoszenie swojego poziomu podczas gry na polu w realnych warunkach.
W przypadku tee shotu zagraj w następującą Grę Treningową na Polu będąco tzw odwrotny Mulligan.
Zawsze z tee grając driverem, woodem lub hybrydą uderzasz dwa razy i następnie grasz gorsze uderzenie. Może być ono bliżej, w rough, w hazardzie itp. Musisz je zagrać ze wszystkimi konsekwencjami, uderzeniami karnymi itp.
Zapisujesz cały wynik i liczysz ile punktów karnych (hazard, OB.) straciłeś.
Wynik nie powinien być gorszy od średniego wyniku na tym polu o więcej niż 4 uderzenia.
Dotąd grasz tego typu Grę Treningową na Polu aż tak się stanie.

Ciąg dalszy nastąpi – Poziom 2 dla różnych uderzeń

Krzysztof Czupryna
PGA Asia
www.target54.eu

Zapisz

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *