post

Treningi krótki pitching – Poziom 1

  1. Treningi krótkiego pitchingu (tak jak każdego innego uderzenia), składają się z:
    a. Bazowych Treningów Techniki
    b. Treningów Gry Realnej
    c. Zadaniowych Treningów Gry Realnej (Testów)
    d. Gier Treningowych na Polu
  2. Każdy trening krótkiego pitchingu powinien trwać minimum 45 min, a maksimum 2 x 45 min.
    Gra Treningowa na Polu jest normalną grą na 9 lub 18 dołkach z określonym celem-zadaniem.
    Treningi krótkiego pitchingu należy wykonywać nie rzadziej niż 1 raz na 10 dni, a ideałem jest raz na tydzień.
  3. Poziom 1 to poziom podstawowej techniki którego celem jest wypracowanie poprawnej postawy, ustawienia do piłki, ruchu kija, rytmu itp.
  4. W ramach treningu krótkiego pitchingu możesz dobierać sobie dowolne ćwiczenia spośród poniżej opisanych, dbając aby przerobić je wszystkie, niekoniecznie na 1 czy nawet 2 treningach.
    Chodzi o to, aby systematycznie wykonywać wszystkie opisane ćwiczenia, aż do ich pełnego opanowania.
  5. Gdy potrafisz wykonać poprawnie wszystkie opisane ćwiczenia, wtedy możesz przejść do Poziomu 2 pitchingu.

Bazowy Trening Techniki

Podstawą pitchingu, podobnie jak we wszystkich rodzajach uderzeń, jest dobra technika.
Technika pitchingu jak i innych uderzeń w grze w golfa to tzw. GASP+ 3 oraz RTT.
GASP+ 3 to Grip (Chwyt kija), Alignement (Ustawienie ciała na cel), Stance (Ustawienie stóp), Posture (Sylwetka), +1 (Pozycja piłki), +2 (Pozycja główki kija), +3 (Rutyna przed uderzeniem).
RTT to Ruch różnych części ciała i kija, Timing czyli sekwencja oraz Tempo całego ruchu.
Poprawne wykonanie wszystkich elementów GASP+3 i RTT daje dobrą technikę i pożądany lot piłki oraz jej określone zachowanie po upadku na green.
Samodzielne określenie swojego poziomu bazowej techniki jest trudne.
Bez pomocy doświadczonego instruktora (Pro) trudno jest zauważyć i skorygować błędy w które się robi. Poniższe ćwiczenia techniki są podane tytułem informacyjnym.
Natomiast zalecam:
a. Skonsultowanie się z doświadczonym instruktorem (Pro) na temat techniki pitchingu
b. Zapoznanie się z techniką pitchingu w mojej książce „Skuteczna gra w golfa”
c. Zapoznanie się z moimi filmami instruktażowym na ten temat na stronach www.zwiazekgolfistow.pl

Celem prawidłowej techniki pitchingu jest osiągnięcie następujących efektów:

a. W momencie kontaktu główka kija jest prostopadle do kierunku jej prowadzenia (nie celu, lecz kierunku, a to nie zawsze jest to samo biorąc pod uwagę breaki greenu). Ustawienie główki nie prostopadle do kierunku jej prowadzenia zmienia nie tylko kierunek lotu piłki ale i jego trajektorię pionową. Czasem robi się tak specjalnie, aby uzyskać określony efekt, ale do klasycznego pitcha główka jest ustawiona prostopadle do kierunku jej poruszania się.

b. Piłka uderzona jest „sweet spotem” główki kija, co zapewnia prawidłowy lot i zamierzone przekazania energii główki kija piłce. Uderzenie „sweet spotem” to również gwarancja dobrego kontaktu  z piłką, kijem prowadzonym w dół.

c. Piłka uderzona jest w taki sposób, że w momencie kontaktu główka kija ma swój naturalny loft
w stosunku do ziemi, który jest inny w zależności od użytego kija. Loft ten powinien być mniej więcej tak jaki był w setupie. Utrzymanie tego loftu w momencie kontaktu polega na utrzymaniu
w momencie kontaktu takiego samego kąta shaftu kija w stosunku do ziemi co z kolei wynika
z pozycji dłoni w stosunku do piłki. Generalnie dłonie znajdują się przed piłką i w setupie
i w momencie kontaktu z piłką. Zwiększenie lub zmniejszenie tego loftu powoduje zmianę zachowania piłki po upadku na green, toczy się ona bardziej lub mniej i pitching nie jest powtarzalny.

d. Piłka jest uderzona ze stałym kątem ataku. Zapewnia to taką samą rotację wsteczną piłki, a tym samym jej powtarzalne i przewidywalne zachowanie się na greenie.

e. Ruch główki kija jest bardzo zbliżony do chippingu tj. główka porusza się ruchem prawie jednostajnym (minimalnie przyspiesza). W przypadku krótkiego pitchingu mamy do czynienia
z różnymi długościami zamachu w zależności od odległości na jaką chcemy posłać piłkę, natomiast prędkość poruszania się główki kija jest prawie jednostajna.

f. Występuje stały rytm pitchingu. Rytm to ilość powtórzeń np. na minutę, gdy główka kija pokonuje odległość od skrajnego punktu zamachu do końca uderzenia. Ten rytm jest nieco inny dla każdego gracza i jest jego indywidualną cechą. Przy stałym rytmie zmienia się prędkość główki kija w zależności od długości zamachu, lecz jak mówiłem w trakcie ruchu jest ona jednostajna, stała.
Wybór i wykonywanie pitcha w stałym, indywidualnym rytmie zwiększa jego powtarzalność.
Należy popróbować odnaleźć swój najbardziej odpowiedni rytm pracując z metronomem i różnymi tempami.

Te fizyczne efekty pitchingu powinny wystąpić przy prawidłowym GASP+3 oraz RTT.
Aby krótki pitching był skuteczny dochodzą jeszcze 3 elementy:
a. Wybór prawidłowego kija gwarantującego odpowiedni lot i zachowanie się piłki po upadku na green
b. Wykonanie zamachu o długości adekwatnej do odległości do celu.
c. Wybór prawidłowego kierunku uderzenia uwzględniający nachylenia greenu

Podane poniżej ćwiczenia pomagają poprawić poziom techniki krótkiego pitchingu ćwiczącego.

Ćwiczenie 1 – Korekta GASP+3

Celem ćwiczenie jest korekta Gripu, Ustawienia na cel, Pozycji stóp, Sylwetki, Pozycji piłki i główki kija oraz Rutyny.
Ćwiczenie to należy wykonać wyłącznie pod nadzorem Pro lub ewentualnie kierując się dokładnymi wskazówkami z książki „Skuteczna gra w golfa”.
Generalnie ćwiczenie polega na wykonaniu prawidłowej Rutyny i Setupu do krótkiego pitchingu
ok 10 razy i ewentualnej korekcie nieprawidłowych elementów.

Ćwiczenie 2 – Pitching różnymi kijami

Weź 30 piłek i dwa kije – wedge 60, wedge 56 i pitching wedge.
Pichtuj piłki w seriach 3 x 10 piłek każdym kijem zwracając uwagę na wszystkie w/w elementy, które powinny wystąpić w trakcie pitchingu.
a. Stały punkt kontaktu – „sweet spot” i łopatka ustawiona prostopadle do celu
b. Stały kąt natarcia, stały kąt nachylenia shaftu kija, stała pozycja piłki
c. Stały timing czyli stały rytm i sekwencja ruchów
d. Stałe tempo
e. Ciężar ciała na lewej stopie (70%)
f. Zatrzymanie łopatki po uderzeniu, pokazuje ona na linię celu,  a górny koniec kija powinien wskazywać „za ciało” (korpus).
g. Staraj się aby zamach był zawsze takiej samej długości.
h. Nie wolno wyginać nadgarstków w trakcie kontaktu z piłką ani po uderzeniu piłki

Każdą piłkę uderzaj bardzo starannie, traktując ją jakby była jedną jedyną. Rób próbne zamachy, kontroluj ustawienie na cel itd.
Po każdym uderzeniu odejdź od piłki i potem znowu podejdź i przyjmij postawę.
Uderzenie 30 piłek powinno zająć minimum 5 minut.
Serię 10 piłek powinieneś uderzyć każdym z 3 kijów.

Ćwiczenie 3 – Jedna ręka

Weź kij wedge 56 w lewą rękę, prawą ręką przyciśnij lewy biceps do klatki piersiowej.
Ćwicz najpierw sam ruch krótkiego pitchingu (zamach i wykończenie) dbając aby:
a. Zgiąć lekko lewy nadgarstek w zamachu
b. Utrzymywać lewy nadgarstek prosty w zakończeniu
c. Łopatka kija ma szurnąć po trawie
d. Wykonywać cały ruch barkami i korpusem a nie samą ręką

Wykonaj tak kilkanaście ruchów, a potem zacznij w ten sam sposób tj. jedną ręką uderzać piłkę. Uderz tak 3 serie po 10 piłek.
Potem wykonaj dokładnie to samo prawą ręką, a lewą włóż do kieszeni.

Ćwiczenie 4

Na linii celu połóż na ziemi kij w odległości 30 cm przed piłką dokładnie na linii celu tj. przed piłką w stronę celu.
Następnie pitchuj starając się, aby po uderzeniu łopatka kija znalazła się z punktu widzenia oczu nad kijem leżącym na ziemi, a nie przeszła bardziej w lewo. Możesz wykonać to tylko jednym kijem (30 piłek) lub 3 kijami (LW, SW, PW – każdym musisz odbić 10 piłek).

Ćwiczenie 5

Połóż na ziemi kij, prostopadle do kierunku uderzenia.
Piłkę połóż najpierw ok. 40 cm przed kijem.
Następnie zacznij ćwiczyć pitching.
Chodzi o to, aby kij którym uderzasz piłkę nie dotknął kija leżącego na ziemi.
Po kilkunastu uderzeniach umieść piłkę 30 cm przed kijem na ziemi i znowu wykonaj kilkanaście uderzeń. Powinieneś być w stanie uderzać czysto piłkę która znajduje się 15 cm przed leżącym kijem. Możesz wykonać to tylko jednym lub wszystkim 3 kijami, a każdym musisz odbić minimum 10 piłek. Regularnie i systematyczne powtarzanie tego ćwiczenia znacznie polepszy Twój kontakt z piłką.

Ćwiczenie 6

Weź 30 piłek i ustaw na greenie kwadrat z 4 kijów, w odległości 15 kroków od piłki.
Pitchuj piłki w 3 seriach po 10 piłek starając się każdą piłką trafić z lotu w kwadrat.
Ćwiczenie to wykonujesz dotąd aż 6 na 10 piłek trafi w kwadrat. Na jednym treningu możesz wykonać do 5 serii po 10 piłek.
Do każdego uderzenia należy się przygotować bardzo dokładnie (postawa i rutyna).

W zależności od czasu jakim dysponujesz wykonaj to ćwiczenie 1, 2 lub 3 kijami (LW, SW, PW)

Trening Realnej Gry

Ćwiczenie 7 – Realna sytuacja

Wyznacz miejsce w odległości 20 kroków od dołka, tak żeby na greenie było minimum 10 kroków.
Następnie weź 2 kije (SW i PW) i zacznij pitching serii 2 piłek każdym kijem tak, aby każda z nich zatrzymała się na 3 stopy od dołka.
Jednak zanim uderzysz piłkę to oznacz tee miejsce jej lądowania i staraj się tam trafić.
Zobaczysz które miejsce dla danego kija jest najlepsze – proporcja lotu do toczenia się.
Gdy uderzysz 3 x 2 seria każdym kijem, zmień miejsce z którego uderzasz.
Zrób tak przynajmniej dla 3 różnych miejsc.

Ćwiczenie 8 – Punkty

Weź 30 piłek i ustaw na greenie kwadrat z 4 kijów, w odległości 10 kroków od piłki.
Pitchuj piłki najpierw kijem SW, a potem PW i wreszcie LW w takim sposób aby każdą piłką trafić z lotu w kwadrat.
Jeżeli trafiłeś masz +1 pkt, jeżeli nie trafiłeś masz -1 pkt.
Masz zdobyć 10 punktów.
Następnie wykonujesz to samo ćwiczenie ale kwadrat z kijów ustawiasz na 15 krokach.
Na każdym z tych dystansów rób ćwiczenie do skutku ale nie dłużej niż 15 minut.

Zadaniowy Trening Realnej Gry

Ćwiczenie 9 – 5 lądowisk

Oznacz stanowisko w odległości około 20 kroków od brzegu greenu tak aby na greenie było jeszcze 15 kroków do dołka. Na greenie wyznacz wbitymi w rzędzie tee 5 lądowisk wbijając w prostej linii tee co 4 stopy. Są więc one wbite w odległości od brzegu greenu – 1 stopa, 5 stóp, 9 stóp, 13 stóp, 17 stóp i 21 stóp.
Weź 30 piłek i uderzaj dowolnym kijem tak, aby trafiać w kolejne lądowisko od najbliższego do najdalszego (a potem odwrotnie) tj. pomiędzy 1 a 5 stóp, potem pomiędzy 5 a 9 stóp itd.
Piłka po trafieniu w lądowisko ma się zatrzymać na 6 stóp od dołka.
Jeżeli tak się stało, to eliminujesz dane lądowisko i kontynuujesz aż do wyeliminowania ich wszystkich. Liczysz ilość piłek, którymi Ci się to udało.
Gracze PGA Tour osiągają to w 10 piłkach.
Na tym poziomie Twój cel to wyeliminować wszystkie 5 lądowisk i piłka zawsze ma się zatrzymać na 6 stóp od dołka maksimum 25 piłkami.

Ćwiczenie 9 – 2 sytuacje

Oznacz 2 stanowiska w odległości około 25 kroków od dołka i 25 kroków od dołka, tak aby na greenie do dołka było 7-10 kroków.
Ćwicz wedgem 60 (LW), wedgem 56 (SW) i pitching wedgem (PW).
Ćwiczenie polega na zaliczeniu i zatwierdzeniu każdej z dwóch sytuacji.

Zaliczenie to uderzenie techniką krótkiego pitchingu 2 piłek w stronę dołka, tak aby OBIE zatrzymały się w promieniu 6 stóp od dołka i minimum jedna musi być zaputtowana 1 puttem do dołka.
Jeżeli tylko jedna piłka zatrzymała się na 6 stóp, to i tak pitchujesz drugą piłkę i obie puttujesz, ale te seria jest niezaliczona.
Jeżeli zaliczysz serie 2 piłek (obie na 6 stóp i jedna zaputtowana 1 puttem) musisz jeszcze tę sytuacje zatwierdzić.
Zatwierdzenie to znowu uderzenie techniką krótkiego pitchingu 2 piłek w stronę dołka i niezależnie od tego w jakiej odległości się zatrzymają trzeba jedną z nich zaputtować 1 puttem do dołka.
Jeżeli nie zatwierdziliśmy danej sytuacji po jej zaliczeniu, to zaliczenie anuluje się i zaczynamy od nowa.

Gra Treningowa na Polu

Oprócz treningów ćwicz też pitching w trakcie realnych gier na polu w formie tzw. Gier Treningowych na Polu (GTP).
Gra tego typu ma dwa zadania:
a. Uodpornić Cię psychicznie i przyzwyczaić do sytuacji pitchingu
b. Trenować różne położenia w pitchingu

W przypadku krótkiego pitchingu zagraj w następującą Grę Treningową na Polu.
Grasz normalnie i zapisujesz swój uzyskany wynik na każdym dołku.
Jednak po wbiciu piłki do dołka wyjmujesz ją i rzucasz przed greenem w odległości ok 15 kroków od jego brzegu.
Następnie pitchujesz starając się zrobić up&down.
Jeżeli tak się stało, to wynik jest taki sam jak uzyskałeś normalnie.
Jeżeli nie to grasz dalej aż do zakończenia dołka i ten Skorygowany Wynik również zapisujesz.
Przykładowo uzyskałeś na danym dołku wynik 4. Wyjmujesz piłkę z dołka i pitchujesz.
Zrobiłeś up&down czyli pitch i 1 putt. Masz wynik normalny 4 i Wynik Skorygowany również 4.
Na kolejnym dołku zrobiłeś wynik 5. Wyjmujesz piłkę z dołka i pitchujesz.
Zrobiłeś pitch i 2 putty. Masz wynik normalny 5 i Wynik Skorygowany 6.
Po zakończeniu gry podsumowujesz wynik normalny i Wynik Skorygowany.
Wynik Skorygowany może być o 12 uderzeń gorszy od normalnego.
Dotąd grasz tego typu Grę Treningową na Polu aż tak się stanie.

Ciąg dalszy nastąpi – Poziom 1 długiego pitchingu

Krzysztof Czupryna
PGA Asia
www.target54.eu

 

Sponsorem strony jest sklep golfowy Golfhelp.

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *