post

Treningi gra z bunkra – Poziom 1

Strona powstała dzięki pomocy sklepu golfowego golfhelp – oferującego m.in. piłki dla golfistów.

  1. Treningi gry z bunkra (tak jak każdego innego uderzenia), składają się z:
    a. Bazowych Treningów Techniki
    b. Treningów Gry Realnej
    c. Zadaniowych Treningów Gry Realnej (Testów)
    d. Gier Treningowych na Polu
  2.  Każdy trening gry z bunkra powinien trwać minimum 30 min, a maksimum 2 x 30 min.
    Gra Treningowa na Polu jest normalną grą na 9 lub 18 dołkach z określonym celem-zadaniem.
    Treningi gry z bunkra należy wykonywać nie rzadziej niż 1 raz na 10 dni, a ideałem jest raz na tydzień.
  3.  Poziom 1 to poziom podstawowej techniki którego celem jest wypracowanie poprawnej postawy, ustawienia do piłki, ruchu kija, rytmu itp.
  4.  W ramach treningu gry z bunkra możesz dobierać sobie dowolne ćwiczenia spośród poniżej opisanych, dbając aby przerobić je wszystkie, niekoniecznie na 1 czy nawet 2 treningach.
    Chodzi o to, aby systematycznie wykonywać wszystkie opisane ćwiczenia, aż do ich pełnego opanowania.
  5. Gdy potrafisz wykonać poprawnie wszystkie opisane ćwiczenia, wtedy możesz przejść do Poziomu 2 gry z bunkra.

Bazowy Trening Techniki

Technika gry z bunkra przy greenie to prawidłowe wykonanie GASP+3 oraz RTT podobnie jak to jest w chippingu i krótkim pitchingu.
Jest to dokładnie opisane w mojej książce „Skuteczna gra w golfa” i tam proponuję zasięgnąć dodatkowych informacji na ten temat.
Polecam też zapoznanie się z filmami instruktażowymi (video lekcje) na temat gry z bunkra na stronach Związku Golfistów Polskich – www.zwiazekgolfistow.pl
Efektem prawidłowej techniki są fizyczne efekty gry z bunkra:

a. Trafiasz w piasek przed piłką w odległości od 3 do 10 cm w zależności od jego sypkości i pożądanej odległości lotu piłki.

b. Główka kija prześlizguje się pod piłką i kontynuuje swoją drogę w fazie Follow Through w zależności od długości zamachu.

c. Piasek uderzony jest w taki sposób, że w momencie kontaktu główka kija wyprzedza dłonie i styka się z piaskiem swoim spodem czyli tzw. Bounce.

d. Piłka jest uderzona ze stałym kątem ataku. Zapewnia to taki sam kąt wznoszenia się piłki i jej ewentualną rotację, a tym samym jej powtarzalne i przewidywalne zachowanie się na greenie.

e. Ruch główki kija jest jednostajnie przyspieszony, w żadnym wypadku nie może ona zwalniać stykając się z piaskiem. W przypadku gry z bunkra mamy do czynienia z różnymi długościami zamachu w zależności od odległości na jaką chcemy posłać piłkę.

f. Występuje stały rytm mniej więcej na raaz-dwa. Główka przyspiesza, ale jest to znacznie mniejsze przyspieszenia aniżeli w pełnym swingu.
Wykonywanie uderzenia w stałym rytmie zwiększa jego powtarzalność.
Należy popróbować odnaleźć swój najbardziej odpowiedni rytm pracując z metronomem i różnymi tempami.

Te fizyczne efekty powinny wystąpić przy prawidłowym GASP+3 oraz RTT.
Aby uderzenie z bunkra było skuteczne dochodzą jeszcze 2 elementy:
a. Wykonanie zamachu o długości adekwatnej do odległości do celu.
b. Wybór prawidłowego kierunku uderzenia i miejsca na greenie uwzględniający jego nachylenia

Ćwiczenie 1 – Korekta GASP+3

Celem ćwiczenie jest korekta Gripu, Ustawienia na cel, Pozycji stóp, Sylwetki, Pozycji piłki i główki kija oraz Rutyny.
Ćwiczenie to należy wykonać wyłącznie pod nadzorem Pro lub ewentualnie kierując się dokładnymi wskazówkami z książki „Skuteczna gra w golfa” i filmów na stronie www.zwiazekgolfistow.pl
Generalnie ćwiczenie polega na wykonaniu prawidłowej Rutyny i Setupu do udrzenia z bunkra
ok 10 razy i ewentualnej korekcie nieprawidłowych elementów.

Ćwiczenie 2 – Podstawowe uderzenie

Weź 30 piłek i wedge 56 oraz ewentualnie wedge 60. Wybijaj piłki jedna po drugiej zwracając uwagę na wszystkie w/w elementy, które powinny wystąpić w trakcie uderzenie z bunkra.
a. Punkt kontaktu z piaskiem bouncem (ręce za piłką, shaft odchylony od piłki)
b. Łopatka ustawiona prostopadle do linii celu
c. Stały kąt natarcia, w miarę płaski (kąt pleców mniej pochylony niż w krótkim pitchingu)
d. Stały timing czyli stały rytm i sekwencja ruchów
e. Stałe tempo
f. Ciężar ciała na lewej stopie (70%)
g. Zatrzymanie łopatki po uderzeniu
h. Staraj się aby zamach był zawsze takiej samej długości.
i. Nie wolno wyginać nadgarstków w trakcie kontaktu z piłką ani po uderzeniu piłki

Każdą piłkę uderzaj bardzo starannie, traktując ją jakby była jedna jedyną. Rób próbne zamachy, kontroluj ustawienie na cel itd.
Po każdym uderzeniu odejdź od piłki i potem znowu podejdź i przyjmij postawę.
Uderzenie 30 piłek powinno zająć minimum 10 minut.

Ćwiczenie 3 – Kwadrat z tee

W odległości 15 kroków od piłki leżącej w bunkrze wbij w green 4 tee tworząc kwadrat. Powinien on mieć bok o długości 6 stóp. Celem ćwiczenia jest uderzania tak, aby trafić piłką z lotu w ten kwadrat.
Uderzaj serie 10 piłek, 3-5 serii na jednym treningu.
Do każdego uderzenia należy się przygotować bardzo dokładnie (postawa i rutyna).
Celem jest trafienie minimum 3 piłkami na 10 w kwadrat z tee.

Ćwiczenie 4 – 3 odległości

W odległości 10, 15 i 20 kroków od piłki leżącej w bunkrze wbij w green 4 tee tworząc kwadrat. Powinien on mieć bok o długości 6 stóp. Celem ćwiczenia jest uderzania tak, aby trafić piłką z lotu w ten kwadrat.
Uderzaj długą serię piłek w sekwencji 10-15-20 kroków, a potem 15-10-20 kroków.
Celem ćwiczenia jest trafienie bezbłędne w trzy kwadraty „tam i z powrotem”.

Trening Realnej Gry

Ćwiczenie 5 – 2 piłki

Wyznacz dwie odległości w których leży piłka w bunkrze w stosunku do dołka w odległości 10 i 15 kroków. Z każdej z tych uderzaj 2 piłki jak najbliżej dołka.
Każda piłka powinna  z pierwszej odległości zatrzymać się na 6 stóp od dołka i każda powinna być puttowana do dołka aż do jej wbicia. Potem robisz to samo z dalszej odległości.

Zadaniowy Trening Realnej Gry

Ćwiczenie 6 – 2 sytuacje

Ćwiczenie podobne do poprzedniego.
Po wyznaczeniu dwóch odległości od dołka (10 kroków od piłki w bunkrze i 15 kroków) musisz każdą z odległości zaliczyć i zatwierdzić.
Zaliczenie to uderzenie 2 piłek w stronę dołka, tak aby minimum 1 piłka zatrzymała się w promieniu 6 stóp od dołka i minimum 1 musi być zaputtowana 1 puttem do dołka.
Jeżeli zaliczysz dany dystans musisz go jeszcze zatwierdzić.
Zatwierdzenie to znowu uderzenie 2 piłek w stronę dołka i niezależnie od tego w jakiej odległości się zatrzymają trzeba jedną z nich zaputtować 1 puttem do dołka.
Jeżeli nie zatwierdziliśmy danej sytuacji po jej zaliczeniu, to zaliczenie anuluje się i zaczynamy od nowa.

Gra Treningowa na Polu

Oprócz wyżej opisanych treningów ćwicz też uderzenia z bunkra w trakcie realnych gier na polu w formie tzw. Gier Treningowych na Polu (GTP).
Zadaniem GTP jest podnoszenie swojego poziomu podczas gry na polu w realnych warunkach.
W przypadku gry z bunkra zagraj w następującą Grę Treningową na Polu.
Grasz normalnie i zapisujesz swój uzyskany wynik na każdym dołku.
Jednak po wbiciu piłki do dołka wyjmujesz ją i rzucasz do bunkra przed greenem w odległości od10 do 20 kroków od dołka.
Następnie uderzasz starając się zrobić up&down.
Jeżeli tak się stało, to wynik jest taki sam jak uzyskałeś normalnie.
Jeżeli nie to grasz dalej aż do zakończenia dołka i ten Skorygowany Wynik również zapisujesz.
Przykładowo uzyskałeś na danym dołku wynik 4. Wyjmujesz piłkę z dołka, rzucasz do bunkra i uderzasz.
Zrobiłeś up&down czyli 1 uderzenie i 1 putt. Masz wynik normalny 4 i Wynik Skorygowany również 4.
Na kolejnym dołku zrobiłeś wynik 5. Wyjmujesz piłkę z dołka i uderzasz.
Zrobiłeś 1 uderzenie i 2 putty. Masz wynik normalny 5 i Wynik Skorygowany 6.
Po zakończeniu gry podsumowujesz wynik normalny i Wynik Skorygowany.
Wynik Skorygowany może być o 14 uderzeń gorszy od normalnego.
Dotąd grasz tego typu Grę Treningową na Polu aż tak się stanie.

Ciąg dalszy nastąpi – Poziom 1 Tee shot

Krzysztof Czupryna
PGA Asia
www.target54.eu

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *