post

Pięć podstawowych sytuacji wokół greenu

Gdy piłka leży w okolicach greenu w odległości od 2 do 40 metrów od jego skraju, to można wyróżnić 5 podstawowych sytuacji, które wyczerpują 90 % wszystkich możliwości.
Uwaga, 1 średni krok to 2 stopy czyli ok 60 cm !

Te sytuacje to:

Sytuacja 1

Od piłki do dołka jest pomiędzy 10 a 14 kroków (20-28 stóp), przy czym do greenu jest 5-7 kroków
i od brzegu greenu do dołka również 5-7 kroków.
Sytuację tę skrótowo nazywam „Krótko-Krótko”

Sytuacja 2

Od piłki do dołka jest pomiędzy 15 a 19 kroków (30-38 stóp), przy czym do greenu jest 5-7 kroków
i od brzegu greenu do dołka 10-12 kroków.
Sytuację tę skrótowo nazywam „Krótko-Długo”.

Sytuacja 3

Od piłki do dołka jest pomiędzy 20 a 24 kroki (40-48 stóp), przy czym do greenu jest 10-12 kroków
i od brzegu greenu do dołka również 10-12 kroków.
Sytuację tę skrótowo nazywam „Długo-Długo”.

Sytuacja 4

Od piłki do dołka jest pomiędzy 25 a 30 kroków (50-60 stóp), przy czym do greenu jest 5-7 kroków
i od brzegu greenu do dołka 20-25 kroków.
Sytuację tę skrótowo nazywam „Krótko-Bardzo Długo”.

Sytuacja 5

Od piłki do dołka jest ponad 30 kroków (60 stóp), przy czym do greenu jest od 15 do 35 kroków
i od brzegu greenu do dołka 10-12 kroków.
Sytuację tę skrótowo nazywam „Bardzo Długo-Krótko”.
W tej sytuacji piłka może leżeć nawet dalej od greenu (idea uderzenia będzie taka sama), nawet do 40 m.

Sytuacje które są bardzo nietypowe i które stanowią tylko 10% możliwości to np. dołek bardzo blisko brzegu greenu 4-6 kroków, a piłka dalej niż 15 kroków, uderzenie nad bunkrem gdy dołek jest na brzegu greenu, położenia piłki w rough w okolicach green itp.
W tego typu sytuacjach trzeba stosować uderzenia specjalne (warianty chipa i pitcha) o których pisałem poprzednio.

Każdą z tych 5 typowych sytuacji można grać w różny sposób (kij, trajektoria i miejsce upadku piłki) ale poniżej podaje najbardziej skuteczne kombinacje.
Najpierw trzeba je opanować przy skuteczności 90% tj. 9 up&down na 10 prób, a potem można wprowadzać własne warianty.

 

Sytuacja Sytuacja Sytuacja Sytuacja Sytuacja
  1 2 3 4 5
Kij Wedge 56 PW PW i8 Wedge 56
Typ uderzenia Chip Chip Chip Chip Pitch
Trajektoria Niska Niska Niska Niska Średnia/Wysoka
Miejsce upadku 6 kr od dołka 10-12 kr od dołka 10-12 kr od dołka 20 kr od dołka 10-12 kr od dołka
Spin Brak Brak Brak Brak Brak

 

Podane powyżej miejsca upadku piłki zależą też od szybkości greenu i jego nachyleń.
Należy je traktować orientacyjnie i dostosowywać do danej sytuacji modyfikując 1-2 kroki do tyłu lub do przodu.
Zwracam uwagę, że stosujemy tutaj wszędzie podstawowe dwa uderzenia krótkiej gry tj. klasyczny chip i pitch.

Spis treści:
Wstęp do strategii krótkiej gry
I. Elementy wpływające na skuteczność krótkiej gry
II. Rodzaje uderzeń w krótkiej grze
III. Pięć podstawowych sytuacji wokół greenu
IV. Algorytm krótkiej gry
V. Treningi Realnej Gry dla krótkiej gry  

Krzysztof Czupryna

Przy tworzeniu strony pomógł nam sklep golfowy Golfhelp.

Zapisz

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *