post

Algorytm krótkiej gry

Algorytm krótkiej gry to po prostu sposób postępowania gdy widzimy, że nasza piłka leży
w odległości 2-40 metrów od greenu. W rezultacie jego zastosowania powinniśmy znać odpowiedzi
na 4 pytania:
a. Jakie uderzenie wykonać ?
b. Jaki kij wybrać do uderzenia ?
c. Jaką trajektorią ma polecieć piłka ?
d. Gdzie piłka ma upaść na greenie ?



Zanim przedstawię ten algorytm krótkie wyjaśnienie ważnego pojęcia jakim jest tzw. Reguła 12
Reguła 12 ma zastosowanie w uderzeniach typu chip i określa proporcję toczenia się piłki do jej lotu
w zależności od użytego kija.

Polega ona na tym, że od liczby 12 odejmuje się numer kija, a wynik daje ilość jednostek toczenia się
w stosunku do jednostki lotu. Przykładowo dla irona 9 daje to 12-9=3, czyli na jedną jednostkę lotu przypadają 3 jednostki toczenia się. Lot na 5 kroków da 15 kroków toczenia się.
Pitching wedge to numer 10, wedge 56 numer 11, a więc piłka potoczy się odpowiednio 12 kroków przy locie 6 kroków uderzając pitching wedgem i 6 kroków przy locie 6 kroków, uderzając wedgem 56.
Reguła 12 to dobra wskazówka na początek nauki doboru odpowiedniego kija do chippingu.
Należy też dodać, że szybkość greenu może modyfikować Regułę 12, podobnie jak jego nachylenie. Na bardzo szybkich greenach lub uderzeniach „pod górkę” i „z górki” należy uwzględniać nieco inne proporcje lotu do toczenia się.
Im piłka krócej leci tym generalnie przy uderzeniu danym kiju toczy się dalej przy zastosowaniu reguły 12.  Im dłużej leci tym toczy się krócej.
To jest logiczne, gdyż w trakcie lotu piłka wytraca początkową energię.
Jeżeli piłka będzie leciała dalej niż 5-7 kroków to „Reguła 12” przestaje działać w sposób oczywisty.
Z własnego doświadczenia wiem, że piłka toczy się około 10 kroków przy uderzeniu pitching wedgem na 10 kroków lotu na umiarkowanie szybkim greenie.
Podane powyżej zasady Reguły 12 dotyczą lotu ok. 4-6 kroków.
W tabelce poniżej podana jest długość lotu i łączna odległość przebyta przez piłkę tj. lot + toczenie się. Dotyczy to średnio szybkiego greenu, na szybkich greenach średni dystans (ostatnia kolumna) może wzrosnąć nawet o 50%.

Lot w krokach 4 5 6 Średnio
Użyty kij  
56 11 12 13 12
PW 14 16 18 16
i9 16 19 20 19
i8 18 22 23 22

Reguła 12 jak za chwilę zobaczycie doskonale stosuje się do niektórych sytuacji w chippingu.

A oto Algorytm Krótkiej Gry przy czym stosuje się go gdy piłka leży na fairwayu, nie w rough.
Musimy w nim odpowiedzieć tylko na dwa pytania:
Jaka jest odległość od piłki do brzegu greenu ?
Jaka jest odległość od brzegu greenu do dołka ?

 

Jak wspominałem algorytm ten wyczerpuje 90% sytuacji w krótkiej grze.
W pozostałych sytuacjach należy stosować uderzenia specjalne, które opisałem w punkcie II.
Podchodząc do greenu należy zmierzyć krokami te dwie odległości i w zależności od ich wartości wybrać kij, trajektorię, uderzenie i miejsce upadku piłki.
W sytuacji gdy piłka oddala się od greenu na więcej niż 14 kroków (Sytuacja 5) należy zawsze stosować wedge 56 aż do dystansu ok. 60m zmieniając jedynie długość zamachu.

Stosowanie Algorytmu Krótkiej Gry powinno być całkowicie automatyczne i doskonale opanowane.
Nie wszystkie uderzenia zawsze wyjdą, ale stosując go konsekwentnie wyrabiamy sobie pewne nawyki i nasza Krótka Gra staje się bardziej skuteczna i powtarzalna.

Spis treści:
Wstęp do strategii krótkiej gry
I. Elementy wpływające na skuteczność krótkiej gry
II. Rodzaje uderzeń w krótkiej grze
III. Pięć podstawowych sytuacji wokół greenu
IV. Algorytm krótkiej gry
V. Treningi Realnej Gry dla krótkiej gry

Krzysztof Czupryna

Przy tworzeniu strony pomógł nam sklep golfowy Golfhelp.

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *